marți, 18 februarie 2014

Impreuna putem face mai multe, decat singuri

Acest articol se vrea conform cu un principiu al permaculturii, si anume: "grija fata de oameni si natura".

De vreo 2-3 ani imi doresc sa fac "downshifting" ceea ce pe romaneste inseamna sa te intorci de la oras in mediul rural (te faci taran). Eu vreau sa ma intorc pentru ca am pierdut contactul cu natura; cand eram de 8-9 ani si doream sa fiu mare, ca sa pot sa muncesc si sa ajut oamenii, nu ma gandeam ca o sa fie asa, nu stiam ca vreodata voi tanji dupa jocurile copilariei (n-aveam tehnologie, numai un radio, poate un joc de tetris si o minge de cauciuc). Ne jucam toata vara in natura si toata ziua ne infugaream desculti prin iarba (din cauza ca slapii nu sunt buni la alergat, nici sandalele) si cand ploua topaiam printre stropi, iar casa bunicii fiind pe o coasta vedeam bijuterii de curcubee, unul peste altul cateodata; admiram de la distanta, trenul care brazda depresiunea). In rest vara-toamna mancam fructe stand in pomii care ne zgariau, iar iarna eram toata ziua cu fundul zbarcit ca ne era ud tot timpul, de la cazaturile cu sania sau sacul si taratul prin zapada (atunci ningea mai mult) si cu toate astea am supravietuit pana azi si chiar cred ca eram sanatosi. Dupa ce am mai crescut, jucam fotbal toata ziua cu mingile de cauciuc stand cu vacile care pasteau nepasatoare si care cateodata ne intrerupeau partida cand pofteau la claile cu fan.

Eu de cand m-am lovit de termenul de permacultura, am vazut in acest concept o solutie sa redevin liber ca un copil, si inca mai vad, dar de asemenea ma chinui sa ignor cursurile si DVD-urile, si pe cei care par atotstiutori cum ar fi Jeff Lawton (daca trebuie sa dau neaparat nume). Sunt multumit pentru ca am invatat multe lucruri si am ignorat ceea ce e in discordanta cu principiul din introducerea articolului, si ce cred ca e profit de pe oameni sau un fel curs de peisagistica de crescut in principal legume.

Din grija pentru oameni, am fondat grupuri pe facebook, cum ar fi Sat virtual ecologic permacultural, unul pentru  "food forest" , (padure fructifera), unul pentru conserve si muraturi si alte metode de depozitare ecologice si fiind la vremea aceea timisorean, un grup de troc legume, fructe si alimente (barter) , ultimul a fost realizat din dorinta de a nu se arunca atatea alimente la gunoiul public al orasului.

Nu am facut facultatea de agricultura, dar in momentul in care scriu acest articol sunt in "vizita" 3 luni, la o ferma organica mare de legume, am facut o facultate de arta si ma bucur ca m-am dezindoctrinat de multe idei (care nici macar nu erau ale mele), Cred ca sunt multe lucruri pozitive si la facultatiile de agricultura, dar trebuie sa te interesezi personal de ele.

Conform documentarilor mele de pana acum, sa faci un food forest sau permacultura (ca agricultura) e imposibil, pentru ca si plantele ca animalele de obicei concureaza. Nu poti sa fi autosustenabil lasand natura sa se descurce singura, nici din 3 hectare de food forest, dar poti sa fi din 30 de are si e simplu, faci un food forest cu legume care sunt tolerante la umbra, iar la cele iubitoare de soare, le dai soarele pe alta suprafata si poti sa te descurci destul de bine, mai ales daca iti faci si o sera semingropata sau ingropata cu legume si plante aromatice (din care sa vinzi, sau schimbi) de vreo 30-40 mp si ai ghiveciuri (flacoane reciclate) prin casa cu plante aromatice. Trebuie invatat din permacultura ca sunt legume si ierburi aromatice companion, care se ajuta intre ele si care pot sa imbunatateasca viata oamenilor, animalelor si a solului in acelasi timp, spre deosebire de agricultura organica (bio), care il saraceste arat dupa arat, eu o apreciez pe cea fara arat mai mult (no dig agriculture), pentru ca in milioane de ani nu a arat nimeni ca sa existe stramosii legumelor de azi, chiar daca marea lor parte a fost selectionata de oameni la fel ca domesticirea la animale.

Agricultura bio, poate sa fie la fel de daunatoare, de aia trebuie sa invatam multe de la permacultura si sa mancam mai multe fructe si carne (noi am evoluat sa mancam fructe, cateva radacini si carne gatita), lubenita, castravetele, ardeii si rosia, le consider ca fiind fructe ca arbustii, pentru ca ele cresc in niste arbusti sau vite (ca la vie) si sunt produsul unei flori. Iar legumele ar fi varza cu familia ei si cele care se consuma frunzele. Argumentele impotriva agriculturii bio industriale sunt: necesita mai mult teren pentru a produce aceeasi cantitate de hrana, se folosesc pesticide dar intr-o cantitate "acceptata", importurile de peste mari si tari au spreyate substante de conservare, sa nu se strice asa repede, o studenta din Cluj de la agricultura, a demonstrat acest fapt, parerea mea e ca se intampla acest lucru, pentru ca fiind mai sanatoase sunt mai apetisante pentru daunatori si pentru ca cererea e mai mica pentru ele, se  fac transporturi mai mari si rare, ca sa se merite a fi importate (en gros).

Nu e nicio diferenta la gust intre doua produse, unul organic si altul cu pesticide, la microscop da sunt diferite, dar doua rosii, crescute identic, unul cu pesticide si altul fara au acelasi gust pentru noi. Fara sa mai adaugam ca in general cele bio sunt mai urate si  productia mai scazuta. Oricat de cunoscatori ne dam, nu putem sa stim care este bio si care nu este, pur si simplu nu le putem deosebi, nici vizual daca arata la fel. Uneori cele bio sunt la fel de nocive ca celelalte, din cauza substantelor de conservare si sunt si mai scumpe. O sa ziceti ca rosia aia de la tara sau din gradina proprie ori ghiveciul vostru din balcon, are alt gust si sunt de acord pentru ca e culeasa cand e coapta si e consumata proaspata (nu parguita si veche de acum 2-4 luni si coapta pe drum). Sunt impotriva celor cu pesticide, dar ca sa traim toti bio, ar trebui sa moara aproape o treime dintre noi,  si totusi eu vreau sa imi printez resursele (crescand propria hrana), pentru ca nu am incredere sa mananc salata sau rosii care sunt spreyate de un om in costum anti ebola sau de astronaut, si sa mananc plante pastrate cu lunile in depozite. Cea mai buna solutie este sa cunosti de unde iti vine hrana, cum e depozitata si produsa si de asemenea sa mananci iarna, carne, oua, lapte, radacinoase si soiuri rezistente la depozitare, mai multe ceaiuri si fructe/legume deshidratate (care pastreaza cele mai multe din calitati) si de aia ma intereseaza depozitarea in borcane, pivnite si ghetarie (frigider natural).

Sunt pro legume modificate genetic, pentru ca absolut toate animalele si legumele sunt deja modifcate genetic, prin incrucisari, selectie sau exploatarea unor mutatii (iepurele de angora), sau pastrarea semintelor de la cele mai mari legume, sau mutatul genelor dintr-un pom in altul (altoirea), selectia presupune modificarea genetica. Din cate am inteles, inca nu sunt gene de animale in plante, dar sunt gene luate de la alte plante care de exemplu pot face o cultura mai rezistenta la frig sau caldura ori seceta, nu imi plac cele modificate care sunt rezistente la insecte, cred ca este mai bine sa incurajam ("angajam") insectele benefice si pasari care ar face fericite aceasta treaba, hranindu-se. Din cauza ca cele rezistente la insecte daca sunt pe langa altele care nu sunt, atrag prin aroma lor insectele daunatoare si care distrug cealalta cultura nemodificata. Fara aceste cercetari si fara a ne folosi de permacultura in schimb, am fi mult mai putini azi si mai infometati.

Eu am o aversiune fata de cele modificate genetic, pentru ca e tot mai greu sa mentinem numarul soiurilor existente, in ultima suta de ani se apreciaza ca am ramas cu 10 % din soiurile de atunci, si e pacat sa pierdem varietatea. Sistemul industrial agricol nu are grija pentru varietatea soiurilor si oameni, are grija doar de profit, nu ii intereseaza de noi, pentru ei suntem vaci de muls si se vede si prin felul in care trateaza plantele si animalele si in cele din urma pe noi. Nu sunt de acord cu patentarea semintelor, ca le-au modificat special pentru oameni si ele trebuie sa fie libere (pentru ca doar au modificat si nu creat), daca imi cumpar un borcan cu muraturi, am voie sa refolosesc borcanul, iar atunci cand cumpar seminte, cumpar si dreptul de a le folosi pentru ca atunci cand cumperi legume le cumperi cu tot cu seminte, daca sunt asa de destepti sa faca lubenita si ardei fara seminte si atunci daca vrem cumparam de la ei, sau mai bine nu.

In concluzie va zic pe scurt cum vreau sa ma intorc la tara; casa parinteasca si 50 de are de teren, din fericire mai exista. Am muncit si mi-am cumparat o padurice de 25 de are la 17-18 ani, acum sunt in perioada de preludiu, strang bani pentru unelte si posibile esecuri epice, strang seminte de pe unde pot si voi scrie un articol mai exact  pe viitor despre asta, cel mai mult ma pasioneaza alunele pe care le vreau in parcurile din orase dar si la mine in gradina.
Pe scurt: voi jefui padurea de fag in santuri (linii) de frunze si sol (in linii ca sa se regenereze in 2-ani) si chiar voi lasa niste seminte de plante pentru animalele salbatice si sa vad ce se intampla cu ele. Deocamdata ma gandesc ca salata ar merge bine in acel mediu, dar o sa pun si alte legume tolerante la umbra. Voi transporta cele doua materiale acasa si voi face un covor de carton sau frunze, peste care pun pamantul si in el plantele (dupa companioni), dupa ce rasar pun paie pe langa tulpinile lor sa le tina umezeala si sa impiedice alte buruieni sa creasca, dar mai multe despre acest demers, pe viitor in alte articole si videobloguri. (vloguri).

Eu am deja casa de lemn, izolata cu spraituri si lut, dar voi demonstra cum se poate face o casa naturala ecologica aproape gratis (apreciez un maxim de 50 lei, cu urmatoarele unelte: un topor, o lopata-harlet si un capsator cu capse). Camera cea mare va avea un pic peste 16mp, la constructie voi folosi si alte unelte, pentru a nu pierde timpul, dar in principiu e nevoie doar de cele cateva unelte si ramai cu ele pe veci.
Eu vreau sa cred ca am gresit cat mai multe in acest articol, si sa imbunatatesc si/sau schimb ideile deja formulate in viitor, nu vreau sa fiu indoctrinat (nici de ideile mele) sau sa ma mint singur, vreau sa ajut, pentru ca vreau sa fiu fericit si daca lumea din jurul meu e mai fericita, atunci sunt si eu automat si mai fericit si implinit.
Va doresc sa stiti multe si sa fiti fericiti, chiar daca se bat cap in cat, deoarece cu cat intelegi mai multe, cu atat iti pare mai rau, ca singur esti un pic neputincios(a) si nu le poti face pe toate. Toate cele bune!

5 comentarii:

  1. Preocupat de permacultura si pro GMO? Interesanta combinatie, n-am mai intalnit-o!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Depinde ce intelegeti prin GMO, am zis ca si selectionarea, altoirea si mutatia sunt schimbari de adn si gene, ceea ce inseamna GMO, sa fi impotriva GMO e la fel cum ai fi impotriva operatiilor sau medicamentelor, nu e natural dar tot se fac sa ne salveze viata. Aceste plante modificate genetic care exista pe mai multe continente trec prin multe teste sa fie bune, am zis ca sunt impotriva celora care se apara de daunatori

      Ștergere
  2. Sunt impotriva celor cu pesticide, dar ca sa traim toti bio, ar trebui sa moara aproape o treime dintre noi,--------Dar mai intai ar trebui ca 1. sa nu mai aruncam tone de hrana la tomberon si 2. Sa cultivam/infiintam livezi etc toate terenurile parloaga. PS. In unele tari jumatate din populatie este obeza.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. europa arunca anual toata mancarea de care au nevoie toti africanii sa traiasca. Da trebuie sa infiintam paduri fructifere cu specii diferite. N-are treaba saracia cu obezitatea, pentru ca sunt si multi africani saraci si obezi si inca cei saraci sunt mai grasi pentru ca sunt neinformati, nu au bani sa slabeasca etc... Ca sa nu mai fie jumatate din populatie obeza trebuie sa nu ii mai tinem in birouri si sa faca sport sau sa planteze singuri gradina sau facut documentare si sa nu mai manance atat. In toate documentarele cu lagarele de concentrare nu vezi un detinut gras, pentru ca nu prea aveau ce sa manance. Dupa parerea mea cea mai buna metoda de slabit este: sa mananci putin si sanatos = acelasi cost cu mancare multa si proasta, si sa faci un pic de sport (mergi pe jos, plimbi cainele, practici un sport saptamanal, faci o gradina).

      Ștergere
    2. sau, si mai bine, sapi, plivesti, cosesti, cari, uzi. cura de slabire nu cu, ci la legume :)

      Ștergere