luni, 20 octombrie 2014

Varza Murata, Cureti Murat, Varza la Butoi



Cum se face varza la butoi in randurile urmatoare:

Ingrediente de baza;

varza si sare de muraturi (gema).

Condimente (se pune oricare, oricate si orice combinatie, sau niciuna):
-radacina de hrean
-piperul e recomandat
-marar (preferabil uscat, bunica nu punea).
-foi dafin
- boabe mustar
-alte condimente cum ar fi ienupar, fenicul sau ce arome va plac.

Pentru fementatie si culoare (se poate pune oricare, oricate si orice combinatie sau niciuna):
-morcovi (tine varza tare, din proprie experienta).
-gutuie (da culoare galbena frumoasa)
-stiulete porumb (am inteles ca ajuta cel mai bine la fermentare)
-sfecla rosie (da un gust aromat si o culoare frumoasa rosie).
-frunze de visin
- frunze de vie (sa poata fi folosita si la sarmale)

Se pot pune pe langa varza in butoi si familia verzei: Capatani de conopida, broccoli, rutabaga, gulie.

Etapele de lucru:

Se spala butoaiele si un fund de pus pe varza (plastic, sau lemn), si bolovanul sau caramida de deasupra care le preseaza.

Eu am pus toate legumele si condimentele ca un pat pe fundul butoiului, ca sa le tina varza sub ele si sa nu se ridice toate.
Se scot frunzele rele si putin din cotoar, se pun 3-4 boabe de piper in locul fiecarui cotor si apoi o lingurita de sare peste, se pun verzele in butoi cu cotorul in sus (unele gospodine lasa 8 ore) asa altele trec sa puna apa cu sare peste verze pana trece de ele.
Se poate pune apa calduta (sa dizolve mai repede sarea) sau se poate pune direct rece.
In banat se pune un furtun pe fund si se sufla in el din cand in cand pentru aerare si in felul asta nu se face floare (pojghita alaba de pe varza), pe mine nu ma deranjeaza, pot sa o iau cu o cana jos si am impresia ca imi face bine la varza nelasand sa se puna alte insecte.

Se pune teascul (preferabil din 2 bucati), greutatea peste el si sus se pune un nailon sau capac sa intre cat mai putin aer sau insecte.


Sfaturi:
Alegeti varza rasfirata (usoara, fermenteaza mai repede si e buna la toate), nu indesata, are si coaja subtire si e buna si de sarmale.
Daca va plac alte legume sau fructe ca de exemplu telina sau merele, puteti sa faceti retete distincte si poate vi se par si mai gustoase.
Cea mai simpla reteta e doar varza cu sarea si radacini de hrean.

Eu am pus varza in 2014 cu urmatoarele ingrediente:
o sfecla rosie, 3 radacini de hrean, 20 capatani mijlocii de varza, 4 conopide, 2 gutui maruntite in bucati mai mari, 4 morcovi, o legatura de marar, putine boabe de piper in fiecare cotor, sare si putine boabe de mustar + 3 - 4 frunze de dafin.


Am pus apa calduta, se poate pune capacul sau sub greutate (ori ambele), daca nu e nicio varianta atunci se ridica mai multe capatani care se strica.


Update 2019

pat de morcovi + pat de marar uscat la ora 20, varza cu boabe piper in loc de cotor si sare peste si puse in butoi cu cateva conopide pe unde era loc

am pus piper negru, 3 mere, 2 gutui, boabe mustar, frunze de visin si foi de dafin si hrean.

In mai putin de o luna se poate gusta, varza a ramas tare, nu trebuie vanturat amestecul.
Pofta buna!


Reteta video in 2020


2 comentarii:

  1. GROZAVÁ RETETÁ FELICIRTÁRI*****

    RăspundețiȘtergere
  2. Ma intereseaza proportia de sare care ai folosit-o.O reteta personalizata si originala.Anul acesta am sa o incerc si la varza mea.O zi frumoasa iti doresc.

    RăspundețiȘtergere