marți, 22 aprilie 2014

Un ghid altflel de crescut pui

Scriu acest ghid dupa ce anul trecut am experimentat pe pui de o zi romanesti si din 20 si ceva am ramas cu 3-4, la inceput mureau de frig apoi vanati de pasari si pisici (prea freerange pentru Timisoara), ultimii 3 sau 4 i-am donat unei matusi :)
Anul acesta treaba sta altfel, sunt mai responsabil si experimentul se transorma in reusita.

Datele experimentului:
Pui de o zi de la Agroland:
Kabir
Bibilici
Gasca M72


Transportul l-am facut in maini, intr-o cutie de carton, puii petrec primele zile in Timisoara, inafara de furtuna care m-a plouat un pic, a fost bine dupa ca a iesit soarele. Am achizitionat un Bec de 250 W de la un magazin, dar am renuntat rapid la idee pentru ca baraie daca ii scad intensitatea si da prea multa caldura.

Am cumparat impreuna cu primii pui si mancare pentru acestia, un starter de 5 kg a fost 16 lei, pe langa aceste granule le dau mereu apa (hrana e tinuta in conserva respectiv ceasca veche de cafea, la fel si la apa pentru experiment), deocamdata concluziile trase sunt ca la apa se merita un recipient din ala cu gauri si o rezerva de apa de 1 l ca sa nu trebuiasca sa le dai apa din ora in ora, ceasca e mai buna pentru ca nu prea se baga in ea avand diametrul mai mic. Pentru hrana, puii se baga in conserva si mananca cate 2 stand in ea, iar din ceasca ciugulesc fara sa se bage. De risipa nu e vorba, in ambele cazuri este minima (conserva are o dunga care nu lasa sa iasa afara, iar ceasca e grea si rotunda), am incercat si un fel de farfurie de plastic, risipa era foarte mare asa ca am ramas la ultimele 2 metode sa le testez pentru prima saptamana.

Pe langa starterul granule care il au si consuma mereu, le-am dat inca din prima zi ou de gaina sfaramat, fiert bine, dar fara sare sau alte lucruri in apa, doar fiert, as incerca si cu branza sa le dau, dar nu ma risc sa fie cu sare deloc, nu are cum sa le fie prea bine cand sunt asa de mici. In prima saptamana nu le dau niciun pic de verdeata sau paine.

Cand e soare afara, ii mut in alta cutie si stau cu ei, las cutia descoperita, asta pentru ca ma gandesc ca nu le strica sa atraga niste vitamina D de la soare.
Adapostul initial a fost o carpa pe jos, dar avand talas ca pentru hamsteri de mai demult, le-am pus o parte talasul si in plan indepartat le-am pus carpa daca vor sa faca excursii montane, adapostul lor temporar pentru prima saptamana e o lada din aia in care se pune plapuma. Am pus becuri de 60 si 75 W si pareau ca nu fac fata, iar cel de 100 W, cand m-am trezit dimineata erau peste 36 grade, temperatura de care au puii nevoie e de 30-32. Caldura a crescut atat pentru ca ei au caldura proprie si am pus o plapuma deasupra in loc de capacul lazii.

Cu ocazia asta mi-am pus in functiune si detectorul de fum, ca nu cumva sa se intample ceva si sa nu am habar.

Aparent pentru 1 mp de lada de plapuma si cam 1 m cub, e necesar doar un bec incandescent de 60 sau 75.W, presupun ca de 60 e mai indicat, avand in vedere ca sunt mai multe vietati si izolarea e cu patura. Voi pune becul de 60 W cu intrerupator cu intensitate. Daca e prea putin pun de 75 W si reduc intensitatea.
Cel de 250 W cu infrarosu (am luat de 250 pentru ca era cu 2 lei mai mult decat cel de 150), cred ca o sa fie folositor pentru incalzirea de urgenta sau initiala a spatiului, sau il voi folosi iarna la purcei sau sa incalzesc o incapere cat o baie.

Am ales Kabir la puii de gaina, pentru ca sunt rasa care creste mare si sunt pretabile pentru freerange, cei inchisi la culoare sunt femele iar cei albi ar trebui sa fie barbati, in general vin 1 mascul si 3 femele, eu cred ca am vreo 14 femele si 11 masculi, daca vor fi 10 gaini ma declar multumit, voi avea de unde alege care sa aibe grija de ele.

Acum pe scurt, recomandarile mele:
1. ca sa iti traiasca aproape toti sau toti puii, cumpara starter gata facut pentru pui, asa ai pe cine sa injuri.
2. poti face vaccinuri, eu am ales sa nu le fac.
3. cand iti aduci aminte ca ii ai, spala mereu recipientul cu apa si chiar daca mai este, o golesti si pui proaspata, e foarte buna si apa de la robinet.
4. da-le temperatura intre 24 si 32 grade*C si in functie de asta iti vor trai mai mult spre 5 pui sau spre 25 de pui (daca nu le dai nici 20 * C, iti vor plange si mor pe capete).
5. Ai grija ca adapostul sa fie uscat, sa nu fie ziare (ca aluneca pe ele), preferabil sa fie: talas, paie, servetele sau hartie aspra denivelata.
6. Ai grija ce improvizatii faci, sa nu arda casa, sa ai sisteme de siguranta in caz de defectiune.
7. Experimenteaza: eu le dau oua fierte, branza doar fara sare, iar spre sfarsit de prima saptamana vreau sa le dau si faina de porumb si trifoi maruntit, le mestec si mar, dar o cantitate mica sa nu aibe probleme cu stomacul..

Puii mei va transmit: "Toate cele bune!"



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu